Frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna från våra kunder
Vi hoppas att nedan är till din hjälp:
Jag har köpt biljetter men hittar inte orderbekräftelsen, var är den?
Efter köp visas alltid en orderbekräftelse på skärmen och skickas även till din e-postadress. Om du inte hittar bekräftelsen kan du ha angett fel e-postadress, eller så har den hamnat i skräpposten. Om du inte hittar bekräftelsen där, kontakta kundtjänst så kan vi skicka ut orderbekräftelsen manuellt.
Tips: Dubbelkolla att du anger rätt e-postadress vid köpet, ta gärna en skärmbild av orderbekräftelsen på skärmen direkt efter genomfört köp, och titta i skräpposten om du inte hittar bekräftelsen.
Hur levereras biljetterna?
Alla biljettleveranser görs digitalt. När leveransen är genomförd skickas två e-postmeddelanden samtidigt:
1. Ett med leveransbekräftelsen.
2. Ett med instruktioner om hur biljetterna har levererats. Där framgår antingen:
• att biljetterna är levererade via arrangörens valda överföringstjänst och hur du tar emot dem, eller
• att biljetterna är levererade som PDF bifogad i e-postmeddelandet.
På evenemangets biljettsida och i din orderbekräftelse framgår det oftast hur leveransen sker. Du kan alltid känna dig trygg med att leveransen genomförs på något av de två sätt som nämnts ovan.
Tips: Titta i skräpposten, ifall e-postmeddelanden från oss gömmer sig där.
När levereras biljetterna?
Din order levereras normalt inom två veckor. Vi hanterar ordrar manuellt i turordning, med prioritet för evenemang som ligger närmast i tid. Leveranstiden kan också påverkas av efterfrågan.
I vissa fall behöver vi invänta:
• att arrangörens valda överföringstjänst öppnar och biljetterna blir överföringsbara, eller
• att PDF-biljetter vi köpt skickas till oss och därmed blir tillgängliga för oss att leverera.
I de två fallen kan leveransen ske närmare inpå evenemangsdagen, och då framgår det oftast på evenemangets biljettsida och i din orderbekräftelse.
Du kan alltid känna dig trygg med att vi levererar biljetterna i god tid före evenemanget, så att du hinner titta på dem i lugn och ro.
Hur och när ska jag betala?
Du kan betala direkt vid köpet eller senare, efter att du har mottagit biljetterna – antingen med faktura eller genom delbetalning. I kassan på vår hemsida väljer du den betalningsmetod som passar dig bäst. Om du väljer att betala senare får du ett e-postmeddelande från Svea Bank efter att biljetterna har levererats.
Tips: Många kunder väljer faktura, för att kolla på biljetterna i lugn och ro innan betalning.
Placeras vi bredvid varandra om jag har köpt flera sittplatsbiljetter?
Om du har köpt flera sittplatsbiljetter inom samma biljettkategori innebär det att ingen i sällskapet sitter ensam. Vid sällskap på fyra personer eller fler kan platserna i vissa fall delas upp på närliggande stolsrader. Information om detta framgår på evenemangets biljettsida.
Kan jag ändra min order?
Om du vill göra en ändring kan du kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig att se vad som är möjligt utifrån din order. Vi gör alltid vårt bästa för att hitta en lösning när det finns möjlighet. Vi är mycket vana vid att kunder vill utöka antalet biljetter och uppgradera till en annan biljettkategori i sin order, tveka därför inte på att höra av dig till oss.
Varför står ett annat namn och pris på biljetterna?
Anledningen till att ett annat namn och pris står på dina biljetter beror på att vi säljer biljetter i andra hand till evenemanget som du har köpt biljetter till. Att vi säljer biljetter i andra hand och att priserna i många fall kan vara högre än det ursprungliga försäljningspriset informerar vi om på evenemangets biljettsida. Biljetterna är opersonliga och i original, och säljs av oss för marknadspris baserat på utbud samt efterfrågan. Hela vår verksamhet vilar på att de biljetter som vi levererar fungerar och att våra kunder ska få njuta av ett fantastiskt evenemang.
Varför syns inte min order på Mina sidor på biljettnu.se?
Om du inte var inloggad vid köpet syns inte orderdetaljerna på dina Mina sidor. Kontakta kundtjänst och uppge den e-postadress som är registrerad på kontot, så kan vi manuellt koppla ordern till ditt konto så att du kan se dina orderdetaljer när du är inloggad.
Notera att biljetter inte levereras till Mina sidor.
Tips: På Mina sidor kan du se status på din order som förändras i realtid.
Vilken åldersgräns gäller för evenemanget?
Eventuell åldersgräns framgår på evenemangets biljettsida. Vissa evenemang har ingen åldersgräns, andra har en specifik åldersgräns som måste följas.
Var hittar jag information om eventuella förändringar för evenemanget jag köpt biljetter till?
Om ett evenemang har fått ett nytt datum och/eller fått en ny spelplats publicerar vi information om det så snart som möjligt på evenemangets biljettsida. Du kommer även att få ett e-postmeddelande med information om förändringen. Därför kan du vara trygg med att vi alltid informerar dig.
Tips: Några dagar innan evenemanget kan du titta i skräpposten, ifall e-postmeddelanden från oss gömmer sig där.
Kan jag ångra mitt biljettköp?
Ångerrätt gäller normalt inte för biljetter till kultur- och idrottsevenemang. Om du vill åberopa ångerrätt kan du kontakta vår kundtjänst, så prövar vi ditt ärende utifrån köpvillkoren.
Tack för att du tog dig tid att läsa.
Hittar du inte svaret? Kundtjänst hjälper dig gärna.
Klicka på knappen nedan för att komma i kontakt med oss: