Biljett Nu säljer biljetter i första och i andra hand. Vid försäljning av andrahandsbiljetter är Biljett Nu inte primär biljettleverantör. Priserna kan då vara högre eller lägre än ursprungliga biljettpriser. Information om detta finns på varje evenemangs sida där biljetter säljs.
1.1 Alla köp som görs via www.biljettnu.se hanteras av Hasses Evenemangsbiljetter i Sverige AB (org.nr 559021-2642).
1.2 Biljett Nu ansvarar inte för eller ersätter skada som uppstår på grund av driftstörning, försening, avbrott eller annan teknisk omständighet som omöjliggör eller försvårar kundens utnyttjande av tjänsten.
1.3 Kunden ansvarar för användningen av sitt användarnamn och lösenord. Det åligger medlemmen att i samband med köp lämna korrekta och aktuella uppgifter om leveransadress, e-postadress och mobiltelefonnummer och kontrollera att uppdatering om eventuellt ändrade förhållanden registrerats i god tid före leverans.
1.4 Biljett Nu har rätt att makulera order som görs av kunden om kunden inte lämnar korrekta eller fullständiga personuppgifter om sig själv.
1.5 Det åligger kunden att i samband med köp kontrollera att önskat evenemang, datum, platstyp och antal biljetter beställs, samt att vid leverans kontrollera att evenemang, datum, platstyp och antal biljetter överensstämmer med beställningen.
1.6 När Biljett Nu säljer biljetter i första hand är företaget leverantör åt arrangör. När Biljett Nu säljer biljetter i andra hand till marknadspriser agerar företaget inte som ombud för arenan eller arrangören. I båda fallen gäller att Biljett Nu inte är ansvarig för evenemangets presentation, genomförande, kvalitet eller innehåll.
1.7 Köpet är genomfört när antingen full betalning är erlagd, eller när kredit- eller delbetalningsansökan är beviljad. Vid kortköp och köp med banköverföring dras pengarna direkt från kontot. Biljett Nu påbörjar expediering av din order vid beställningstillfället. Beställningarna expedieras efter matchning av platstyp och antal. Normalt sett levereras ordern inom två veckor. Vid stor efterfrågan kan leveransen dröja till senast samma vecka som evenemang äger rum.
2.1 Enligt distansavtalslagen har konsumenter rätt till 14 dagars ångerrätt vid köp på internet. Det finns dock undantag från ångerrätten, vilka är följande:
- Enligt Distansavtalslagen (DAL) 2 kap. 11 § p. 2 ”Ångerrätten gäller inte för avtal som avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen.”
- Enligt Distansavtalslagen (DAL) 2 kap. 11 § p. 12 ”Ångerrätten gäller inte för avtal som avser kulturevenemang, idrottsevenemang […], om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod.”
2.2 Biljett Nu köper, säljer och förmedlar biljetter på en andrahandsmarknad där marknadspriserna kan förändras från en dag till en annan utom bolagets kontroll. Biljett Nu äger rätt att debitera kund fullt ut för beställda biljetter oavsett om kunden nyttjar biljetterna eller ej.
2.3 Biljett Nu erbjuder inte ångerrätt till näringsidkare. Konsument som vill hävda sin ångerrätt ska meddela företaget på ett eller flera av följande sätt: skicka ett e-postmeddelande till info@hassesevenemangsbiljetter.se, ringa till telefonnummer 077-177 66 00 under angivna öppettider, skicka ett brev till oss på Hasses Evenemangsbiljetter i Sverige AB med adressen Bryggargatan 10, 111 21 Stockholm. Kunden har möjlighet att ladda ner Konsumentverkets ångerblankett och skicka in den ifylld, dock är det inte ett krav. Biljett Nu prövar rätten till ångerrätt från fall till fall. Biljett Nu garanterar inte att ångerrätt kan beviljas för biljetter som förmedlats åt en privatperson eller för biljetter som förmedlas på en andrahandsmarknad där marknadspriserna kan förändras snabbt på grund av sådana svängningar som hänvisas till i stycket ovan.
2.4 Konsument kan ej ångra sitt köp efter att evenemanget har startat. Om konsumenten ändå ångrar avtalet efter att evenemanget har ägt rum, har näringsidkaren rätt till hela avtalade priset (2 kap. 11 § p.1 DAL) (2 kap. 15 § p. 3 DAL).
2.5 Om datum ändras för ett evenemang behåller kunden sin biljett. Biljetten gäller på nytt datum.
2.6 Kunden ansvarar själv för att kontrollera att evenemanget inte är inställt, datumändrat eller flyttat till en annan plats. Vi har ingen påverkan på arrangemangets genomförande och ersätter inte skador som uppstår till följd av att ett evenemang ställs in. Kunden har vid inställt evenemang rätt att återlösa köpta biljetter hos Biljett Nu mot erhållande av ett presentkort som motsvarar 100% av erlagt belopp, dock minus erlagd bokningsavgit (95 kr).
3.1 Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
3.2 Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
3.3 Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
3.4 Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08–514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.